Alle acht, op je blote knieën en danken! Snel! Huppakkee #ziggosport

Een godsgeschenk. Zo moeten de acht clubs in de DBL omgaan met het feit dat er live wedstrijden op een OPEN sportkanaal te zien gaan zijn.

Danken en snel!

En niet zeuren dat er wat gaat veranderen. Of beter gezegd: moet veranderen.

Sportief gezien is de eredivisie al uit een dal gekropen. Nou ja tenminste als je van Nederlands basketbal houdt. Het niveau was een paar jaar geleden zonder meer hoger met al die Amerikanen. Evenwel waren de verhoudingen hetzelfde (kijk het lijstje kampioenen er maar op na) en zowel in de Europa Cup als met Oranje wonnen we niets.

BASKETBAL KRUIPT UIT DAL

Toch is het naar mijn mening bij de meeste clubs kommer en kwel buiten het speelveld. Vrijwel alle energie en geld wordt gestopt in de spelers en coaches.

Zeker niet onbelangrijk, maar, en dat heb ik vorig jaar ook al gezegd: basketbal is een produkt!

Een product moet vermarkt worden. Marketing. Toevallig ben ik in het bezit van zo’n commercieel diploma en dat geeft me het recht te oordelen.

Nee eigenlijk is er geen sprake van marketing in het basketbal.

Een van de facetten van (sport)marketingbeleid is dat het product verkrijgbaar is.

Op dit moment wordt de Eredivisie vooral bezocht door basketballiefhebbers. Trouwe fans die vaak al binding hebben met het basketbal.

EN NU DE CRUX

Door de uitzendingen op Ziggo Sport komen 4 miljoen mensen in aanraking met de sport die op wereldschaal gezien kan worden als de op één na grootste. Een spectaculaire, spannende en altijd meeslepende sport.

Ga nou eens rustig zitten en bedenk wat dit los kan maken voor het Nederlands basketbal.

Ik heb daarom een advies aan het bestuur van de FEB en aan alle clubs. Laat het op korte termijn professioneel ogen als je op tv komt. Een parketvloer, volle tribunes (hoe maakt mij niet uit), mooie volwassen cheerleaders, mooie tenues, coaches in pak etc. En zorg er voor dat je professioneel aanspreekbaar bent voor iedereen.

Kosten gaan voor de baten uit, mits het goed, gezamenlijk, georganiseerd en doordacht gebeurt.

Daarna moet voorlopig iedere verdiende euro gestopt worden in sportmarketing. Dat levert op termijn nog meer euro’s op die dan besteed kunnen worden aan spelers, coaches en opleiding. Kijk anders even naar onze oosterburen.

Win – win – win.

Nog even voor de duidelijkheid. Serieuze sponsors komen niet meer binnenwandelen alleen omdat er iets op tv te zien is, ze verlangen meer dan dat.

%d bloggers liken dit: