Het nieuws dat vandaag bij Heroes in Den Bosch bekend werd gemaakt, was interessant. Interessant omdat de constructie (die ik verderop zal pogen uit te leggen) de basketbalclub niet direct geld oplevert, daarvoor moet er wel wat gebeuren. Voor mij was het opvallender en daarmee interessanter dat twee illustere namen uit het verleden zich aan het Bossche basketbal verbonden, Frederiks en Van den Boogaard.
Google deze namen anders even met de logische trefwoorden: Basketbal Den Bosch Frederiks (of) Van den Boogaard. Heel snel wordt duidelijk wat deze namen in het verleden voor de club hebben betekend en misschien wel weer gaan betekenen.
Jos Frederiks die zal nog wel bekend zijn. Als speler vijf keer kampioen en als manager technische zaken werd hij ook nog twee keer kampioen met zijn Den Bosch. Sinds kort staat zijn bedrijf op de voorkant van het wedstrijdtenue en in de nieuwe constructie krijgt Createment een belangrijke rol.
Daarmee is Jos Frederiks waarschijnlijk de eerste in sportend Nederland die bij een club speler was, technische zaken in zijn portefeuille had en shirtsponsor is (nou nog kampioen worden! Dat gaat wel even duren, maar dat terzijde).
Over een hoofdsponsor/naamsponsor wordt in Den Bosch niet gesproken omdat er een fundament ligt van meerdere bedrijven waardoor de club niet meer afhankelijk is van één grote geldschieter. Al is clubeigenaar Bob van Oosterhout reëel genoeg om een hoofdsponsor op het shirt te zetten zodra die met een grote zak geld over de brug komt.
Evenwel is dat laatste geen reëel scenario. Simpelweg omdat basketbal in Nederland een kleine sport is.
HET NIEUWS
Dan kom ik bij de crux van de persconferentie.
Enkele grote bedrijven zoals Essent hebben zich gecommitteerd aan Heroes (en naar verluidt komen er nog meer), maar niet met geld. Nee om menskracht.
Wat is het geval? Nederland kent een groot tekort aan IT’ers, in die branche ligt het werk voor het oprapen. Daar denkt Bob van Oosterhout een verdienmodel te hebben gevonden.
Createment van Jos Frederiks zit in die omscholingsbranche en werkt al met grote bedrijven als de belastingdienst. Simpelweg mensen omscholen tot capabele IT’ers.
Bob van Oosterhout heeft nu zeg maar (praktisch) een rol voor Heroes gevonden tussen Createment en Essent. Voor iedere afgeleverde (plat gezegd) kant een klare IT’er ontvangt de club van het afnemende bedrijf (zeg maar Essent) een bedrag. Overigens zijn er al een paar bedrijven die meedoen en ook al geld hebben ingelegd.
Geld dat gebruikt gaat worden om het basketbalteam op een hoger niveau te krijgen. Schijnbaar zijn veel bedrijven hierin geĂŻnteresseerd. Bij de omscholing komt ook een rol voor de spelers van Heroes die hun topsportmentaliteit moeten overbrengen.
NASHUA
Op dit IT-pad kwam ook Ronald van den Boogaard. Inderdaad de zoon van Huub van den Boogaard, de inmiddels overleden oud-directeur van Nashua. De sponsor van de gouden jaren van het Bossche basketbal en mede grondlegger (samen met Rinus de Jong) van de Maaspoorthal. Begin deze eeuw was Huub van den Boogaard met computerbedrijf Tulip ook nog even verbonden aan het Bossche basketbal.
Deze Ronald van den Boogaard was in de tijd van de Vinkenkamp nog een jongen die bij wedstrijden de vloer dweilde. Nu is hij eigenaar van de Rentcompany, een bedrijf dat laptops verhuurd aan scholen en studenten zodat zij optimaal kunnen studeren (ligt ook in de IT-hoek). Van den Boogaard heeft daarnaast Henk Pieterse ingehuurd om tientallen clinics te gaan geven op scholen om beweging te bevorderen en de studenten te enthousiasmeren voor Heroes.
DATACITY
Hierbij komt nog dat de gemeente Den Bosch zich meer wil profileren als datastad, zo zit er een Universitaire data-opleiding, en flink wat IT-bedrijven (zoals oud-hoofdsponsor Ctac die ook bij de afnemers zit). Daarom gaat Heroes in uitwedstrijden spelen met Data City op de borst, iets wat een begrip zou moeten worden.

Heroes zelf wil ook nog meer gaan doen met data en er meer uithalen.
Voor mij is duidelijk dat oude liefde ook in het geval van basketbal niet roest. Of het allemaal gaat werken? Ik heb geen idee, dat zal de tijd leren.