Uniformiteit is een krachtig wapen, maar in de DBL blijkt er een duidelijke tweedeling te zijn voor wat betreft de livestreams en de kosten daarvan. In deze coronatijd waarin fans niet in de hal mogen zijn, bieden alle ploegen livestreams aan. Bijna de helft doet dat gratis, de rest wil voortaan geld zien.
Team (alfabetisch) | Kosten stream |
Almere Sailors | 7,50 |
Apollo | 4,- |
Aris | Gratis |
BAL | 7,50 |
Den Haag Royals | Gratis |
Den Helder Suns | Gratis |
Donar | Gratis |
Feyenoord | 5,50 |
Heroes | Gratis |
Landstede | 7,50 |
Yoast United | 5,- |
ZZ Leiden | 7,50 |
Twee toevoegingen aan deze tabel.
- Zorg en Zekerheid Leiden heeft dit seizoen geen seizoenkaarten in de verkoop gedaan vanwege de coronapandemie
- Alle andere clubs die een betaalde stream aanbieden zorgen dat hun seizoenkaarthouders en sponsoren gratis kunnen kijken
De redenen voor keuzes van gratis en betaald zijn terug te herleiden naar twee argumenten:
- Gratis kijken: Drempel laag houden want fans van het basketbal moeten gekoesterd worden
- Betaald kijken: Het betekent (extra) inkomsten voor de club
Wat vergelijkingsmateriaal:
- 5,99 NBA League Pass voor één dag met meerdere wedstrijden
- 7,99 maand Belgisch basketbal
- 39,99 hele seizoen Belgisch basketbal
- 7,95 ESPN dagpas bij Ziggo
- 6,99 FIBA-pass in window voor alle EK-kwalificatieduels Eurobasket
Voor het vaststellen van de diverse DBL-tarieven is geen marktonderzoek gedaan. Diverse clubs hebben ook laten weten dat afhankelijk van het aantal kijkers een gratis stream betaald kan worden en dat betaalde streams in tarief verlaagd kunnen worden tot mogelijk gratis.
PLATFORM
De ploegen die betaalde streams aanbieden doen dat via Eyecons. Zij bieden een digitaal platform met betaaloptie. Eyecons is een dochteronderneming van sportproductent Southfields (die onder andere beelden maakt voor Ziggo Sport, waar NBB-bestuurslid Will Moerer directeur is en Moerer was ook betrokken bij de oprichting van Southfields) en sportmarketingbureau House of Sports (onder andere betrokken bij Oranje en de organisatie van het WK 3×3 basketbal in Nederland).
Basketbal is bij Eyecons zichtbaar een onderdeel van het (eenvoudige) platform. Er is geen eigen unieke overzichtelijke basketbalsite met livestreams zoals in België of in Duitsland.
REACTIES
Jeroen van Veen, voorzitter BAL: “Onze visie is dat wij de basketballiefhebber moeten meenemen in de verandering die we allemaal willen. Hogere kwaliteit en een professionele organisatie. Daarin past het niet om ons enige product (live wedstrijden) gratis aan te aanbieden.”
Bob van Oosterhout, eigenaar van Heroes Den Bosch en sportmarketeer: “Basketbal in Nederland zit in de lift, maar de status is nog van dien aard dat we zo breed mogelijk zichtbaar en toegankelijk moeten zijn. Betaalde streams passen daar mijns inziens minder bij. Ik begrijp de corona-afwegingen van clubs, maar juist in deze fase kiest Heroes ervoor om liefhebbers kosteloos te bedienen. Immers; hoe meer bereik, hoe interessanter we worden voor sponsors.”
Marcel Verburg, voorzitter Zorg en Zekerheid Leiden: “We hadden in verband met alle onzekerheid, voordat dit seizoen begon, al besloten om geen seizoenkaarten te verkopen. Wij vinden dat als je een goed product neerzet daar ook voor betaald moet worden. Topbasketbal kost geld en we hopen dat veel fans op deze wijze ons zullen steunen en natuurlijk ook zullen genieten van de wedstrijden.”
Maarten Bais, voorzitter Den Helder Suns: “Wij blijven de stream gratis aanbieden. Voorlopig via YouTube omdat veel fans deze app op hum smart tv hebben. Wij willen zo veel mogelijk mensen bereiken met de sport. Voor de beleving in de zaal vragen wij een vergoeding middels entreegelden. Dit doen we niet voor de livestream. Ook voor onze partners is dit interessant omdat je met een gratis livestream veel meer mensen weet te bereiken. Voor ons betekent dit soms wel 10.000 kijkers tov 1.000 in de zaal.”
Rinus Balvert, voorzitter Almere Sailors: “De prijs is arbitrair. Bij mij is wel wat wrevel over tarieven die iedereen hanteert. Ik dacht dat we wat hadden afgesproken.”
Jannes Stokroos, voorzitter Donar: “Wij hebben een overeenkomst met RTV Noord en met Podium TV. Deze livestreams zijn vrij toegankelijk voor het brede publiek omdat wij als beleid hebben dat door het kosteloos en breed aan te bieden, we op langere termijn meer potentiële fans en sponsoren aan ons kunnen binden. Ook sponsoruitingen in welke vorm dan ook (bv op kleding, vloer of boarding) verdiend een breed publiek en heeft dus meerwaarde en hogere inkomsten. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat juist nu, na een lange doch geslaagde lobby, we mensen in deze lockdown tijden met soms ook beperkte financiële middelen of wellicht zelfs werkloos geworden, gratis een stuk ontspanning en plezier kunnen bieden.”
Jan Loeffen, secretaris Landstede: “Alle clubs hebben in meer of mindere mate gedurende de afgelopen maanden spelers doorbetaald. De meeste andere, niet wedstrijd gerelateerde, kosten liepen ook door. Alle clubs missen de losse kaartverkoop en hebben minder seizoenkaarten verkocht. Nieuwe inkomsten konden vrijwel niet worden gegenereerd. Nu de livestream gratis kan worden aangeboden aan seizoenkaarthouders en businessclubleden en aan ‘losse‘ kijkers tegen de prijs die globaal voor een losse ticket wordt betaald menen wij een goed aanbod te hebben voor elke liefhebber.”
Sierd Dijkman, manager Aris Leeuwarden: “Wij willen de drempel om basketbal te gaan kijken zo laag mogelijk houden. Wij zijn ervan overtuigd dat als de stream tegen betaling is, er veel en veel minder mensen gaan kijken. Dit is alleen maar slecht voor onze naamsbekendheid, de waarde van de LED-boarding, en de basketbalpromotie in het algemeen. Natuurlijk heeft elke club het financieel ongelooflijk moeilijk. Maar de verwachte inkomsten die per betaalde stream zouden kunnen worden opgehaald, die zijn naar onze mening zeer minimaal.”
Mart Waterval, voorzitter Den Haag Royals: “Wij gaan de eerste livestream komende zaterdag vrij aanbieden via YouTube. Daarna gaan we beslissen hoe we dat de rest van het seizoen willen doen. Wij zoeken een balans tussen een fanbase opbouwen door gratis te verspreiden en inkomsten genereren in een moeilijk corona seizoen door betaalde streams aan te bieden.“
Feyenoord bestuur: “Het is voor onze organisatie gewoonweg bittere noodzaak. Op deze manier proberen we een deel van de misgelopen recette te compenseren.”
Mark van Meggelen, voorzitter Apollo: “We hebben lang gewikt en gewogen en denken dat een betaalde stream het beste is. Onze prijs is niet zo hoog, maar er is ook geen marktonderzoek gedaan. We kunnen hem altijd nog aanpassen.”
Sjang van de Wiel, voorzitter Yoast United: “We zijn van mening dat 5 euro een acceptabele prijs is voor een DBL-wedstrijd, waarbij – helaas – de beleving op de tribune in deze tijd niet te realiseren is.”
Ramses Braakman, voorzitter DBL: “Ons voorstel was inderdaad om leaguebreed met één tarief te werken. Maar clubs wilden vrij zijn om een eigen tarief te kunnen hanteren of gratis. 7,50 was maar een voorbeeld. Het product (Eyecons waar we op streamen) is helaas nog niet ver genoeg om fans een leaguepass aan te kunnen bieden.”