Het is niet de minste partij die Bob van Oosterhout voor drie jaar heeft gestrikt als hoofdsponsor van zijn basketbalclub Heroes Den Bosch. BrandLoyalty is misschien voor veel mensen een onbekende naam. Hun omzet lag in 2020 op 580 miljoen euro. Voor het basketbal dat in Nederland een hele kleine sport is, is de wereldspeler BrandLoyalty een unieke sponsor.
BrandLoyalty is actief in 160 landen en een wereldspeler in loyaliteitsprogramma’s, zeg maar om klanten merken- en winkeltrouw te maken. Denk aan het sparen voor oceaankaartjes of gratis handdoeken. Naast het hoofdkantoor in Den Bosch heeft het bedrijf nog vestigingen in:
- Dallas
- Kaapstad
- Parijs
- Taipei
- Toronto
Bedrijven met wie BrandLoyalty campagnes maakt, zijn niet de minsten. Een kleine greep:
- Albert Heijn
- Disney
- Intermarché
- Villeroy & Boch
- National Geographic
- Marvel
De oorsprong van het bedrijf met hoofdkantoor in Den Bosch ligt bij de spaarzegeltjes. In 1995 werd het opgericht. Het bedrijf ontwikkelde zich en jaren geleden verkocht de oprichter BrandLoyalty waarna hij miljardair werd, om even aan te geven hoe groot de naam van het bedrijf is.
Pot met goud?
Betekent deze hoofdsponsor dat voor het basketbal in Den Bosch het schip met goud binnenvaart? Nee, dat is niet zo. Naar verluidt ligt het sponsorbedrag rond de 200.000 euro per jaar.
Voor Nederlandse basketbalbegrippen is het sponsorbedrag zeer aanzienlijk, om niet te zeggen een grote bijdrage. Het betekent voor het Bossche basketbal een forse stap in haar ontwikkeling.
Van Oosterhout en de leiding van het bedrijf Heroes basketbal, wat het tegenwoordig is, ambiëren Europese aansluiting. Dat zal met deze sponsor niet gelijk gebeuren, daarvoor moet de begroting eigenlijk met vele tonnen zoniet miljoenen omhoog. Komend seizoen gaat die wel de 2 miljoen euro overschrijden.
Voor het Bossche basketbal is geld belangrijk, maar een ‘partner’ die zich actief gaat inzetten om de fanbase te vergroten is meer waard. Er gaan acties komen die fans uit de regio aan het Bossche basketbal moeten binden. Bovendien gaf de bedrijfsleiding van BrandLoyalty aan dat er veel nationaliteiten werken en dat zij contacten hebben met veel landen waar basketbal wel een grote sport is.
Vliegwieleffect
De kans op een vliegwieleffect in Den Bosch is aanzienlijk. Want als er één grote partner in zo’n club stapt, dan is de kans groot dat anderen volgen. Zo werkt het nu eenmaal.
Het is geen garantie, maar de top van het (Brabantse) bedrijfsleven kent elkaar goed. Soms zelfs letterlijk want het hoofdkantoor van BrandLoyalty staat direct naast dat van Essent. Onderdeel daarvan is Energiedirect en zij hebben als voormalige hoofdsponsor weer banden met PSV.
In dit alles is Bob van Oosterhout de verbindende factor. Hij nam in 2016 de Bossche club over toen die aan de rand van de afgrond stond. Jaren werd er geprobeerd om kampioen te worden. Dat lukte afgelopen seizoen, redelijk verrassend, voor het eerst sinds 2015.
Professionalisering
De afgelopen jaren heeft de club op alle fronten meerdere professionaliseringsslagen gemaakt. De Maaspoort is enorm veranderd en los van de spelers en de coaches zijn er meerdere mensen in vaste dienst, zoals oud-speler Stefan Wessels die general manager is.
Vrijwel alle andere BNXT-teams in Nederland moeten die slagen nog maken en daarom kan het voor het Nederlandse basketbal als geheel interessant zijn dat BrandLoyalty in het basketbal stapt. Het is op wereldschaal toch een van de grootste en populaire sporten. Laat eerst Den Bosch en daarna Nederland maar de proeftuin zijn. Het lijkt mij dat er alleen iets te winnen valt.
Zaterdag speelt Heroes in en tegen Oostende m de BNXT-Supercup (flitsen op NOS Langs de Lijn). Volgende week staat de ploeg in de voorronde van de Champions League. Er moeten drie knock-outduels worden gewonnen om het hoofdtoernooi te bereiken, wat nog geen enkele Nederlandse ploeg gelukt is. Den Bosch is op het toernooi in Malaga de grote underdog, maar je weet het ooit nooit niet. En het Nederlandse basketbal kan wel een opsteker gebruiken.